Z inicjatywy Burmistrza Barcina Michała Pęziaka w grudniu 2016 roku wystosowano protest do marszałka w sprawie ograniczenia zakresu przebudowy drogi wojewódzkiej nr 254 Brzoza – Wylatowo. W odpowiedzi Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki spotkał się z samorządowcami z gmin Nowa Wieś Wielka, Barcin, Dąbrowa i Mogilno, powiatów bydgoskiego, żnińskiego i mogileńskiego oraz lokalnymi przedsiębiorcami i przedstawicielami zagranicznych inwestorów. W Barcinie rozmawiano o drodze wojewódzkiej nr 254 Brzoza – Wylatowo, zmianie zakresu przebudowy i zmniejszeniu środków finansowych, poprawie bezpieczeństwa infrastruktury drogowej i dostępności komunikacyjnej regionu. W dyskusji uczestniczyli Mirosław Kielnik Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy, Ryszard Gilewski Naczelnik Wydziału Planowania i Rozwoju Sieci Drogowej oraz Marzena Baczyńska Dyrektor Departamentu Inwestycji i Infrastruktury Drogowej Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu.
Burmistrz Barcina przypomniał apel samorządowców i przedsiębiorców z 26 kwietnia 2016 roku w sprawie przyspieszenia remontu i przebudowy drogi wojewódzkiej nr 254 Brzoza – Wylatowo oraz deklaracje gospodarza regionu związane z tą inwestycją.
Marszałek Piotr Całbecki poinformował o konieczności zamówienia nowego programu funkcjonalno – użytkowego rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 254 Brzoza – Wylatowo, aby jej realizacja nie przekroczyła 100 mln zł zarezerwowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Koszt przebudowy drogi zgodny z wykonanym w 2016 roku na zamówienie Zarządu Dróg Wojewódzkich programem funkcjonalno-użytkowym wyniósł 200 mln zł, co przekracza kwotę zabezpieczoną w budżecie województwa. Ograniczenie zakresu inwestycji odbędzie się kosztem bezpieczeństwa, płynności ruchu i ochrony środowiska.
Oczekiwaniami i wątpliwościami podzielili się Burmistrz Mogilna Leszek Duszyński, Wójt Gminy Dąbrowa Marcin Barczykowski, Wicestarosta Żniński Andrzej Hłond, Sekretarz gminy Nowa Wieś Wielka Leszek Latosiński, Starosta Mogileński Tomasz Barczak, Radny sejmiku Ryszard Kierzek, Radny Henryk Popławski, Przewodniczący Rady Gminy w Dąbrowie Władysław Domagalski, Burmistrz Barcina Michał Pęziak i pani Jolanta Kowalska.
Dyrektor Mirosław Kielnik przedstawił nową koncepcję i harmonogram rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 254. ZDW w Bydgoszczy zakłada realizację inwestycji w miarę możliwości w granicach istniejącego pasa drogowego drogi wojewódzkiej, w kategorii G (zamiast w kategorii Z), wzmocnienie konstrukcji drogi do przenoszenia obciążeń rzędu 10 ton na oś, wyprofilowanie nawierzchni jezdni, ułożenie warstwy wiążącej i ścieralnej, wykonanie odwodnienia i oznakowania, remont istniejących ciągów pieszych i rowerowych. Zrezygnowano z korytarza nowych ciągów pieszo-rowerowych na całej długości drogi, korekty łuków, zatok autobusowych i innych elementów infrastruktury drogowej, obwodnicy Szczepankowa, trzech z ośmiu założonych rond, zaprojektowanych zjazdów oraz zajętości gruntów.
Do końca marca 2017 roku powinna zostać wydana decyzja środowiskowa, następnie zaplanowano opracowanie nowego programu funkcjonalno – użytkowego (przełom 2017 i 2018 roku), wyłonienie wykonawcy w formule „zaprojektuj i wybuduj” (II kwartał 2018) oraz realizację inwestycji (2019-2020). 53 kilometrowy odcinek drogi podzielony zostanie na cztery etapy realizacyjne Brzoza – Łabiszyn, Łabiszyn – Barcin, Barcin – Dąbrowa, Dabrowa – Mogilno (Wylatowo), na których prace prowadzone będą równolegle. Oznacza to, że po drodze wojewódzkiej nr 254 w jej obecnym stanie będziemy jeździć do połowy 2019 roku, kiedy na placu budowy pojawi się wykonawca.
Relację ze spotkania w Barcinie Biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego opublikowało w informacji prasowej „Rozmowy o drogach”. W artykule podano kwotę 95 mln zł, czyli o 5 mln niższą niż obiecana przez marszałka oraz inny tryb realizacji zadania przez przeprowadzenie dwóch postępowań przetargowych na przygotowanie dokumentacji i wykonawstwo.